خلاقانه گام برداشتن در مسیر حل مسأله

نقل قول هایی از آلتشولر 2


برای دریافت تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

منبع نوشته ها: کتاب الگوریتم نوآوری

۲۲ اسفند ۹۳ ، ۲۲:۲۲ ۰ نظر
هادی آقازاده
سه شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۴۱ ق.ظ میثم ملکی
انجمن تولید و کنترل موجودی امریکا، انجمن زنجیره تامین را قورت داد!

انجمن تولید و کنترل موجودی امریکا، انجمن زنجیره تامین را قورت داد!

The merge of APICS and SCC is complete.

by Meysam Maleki



انگلیسی ها می گویند better late than never (دیر شود بهتر از آن است که هرگز نشود). حالا شرح حال ماست. بنا داشتم این نوشته را مدتی پیش بنویسم اما نشد که بشود و حالا که آخرین هفته های سال 1393 را می گذرانیم لازم است این خبر که از مهم ترین اخبار زنجیره تامین در سال 1393 بود را در همین هفته ها و روزهای پایانی بیاوریم.

تا پیش از این یکی از مهم ترین منابع اخبار و اسناد مرتبط با زنجیره تامین، سایت «انجمن زنجیره تامین (SCC)» در آدرس http://www.supply-chain.org بود. به عنوان نمونه آخرین نسخه مدل مرجع زنجیره تامین (SCOR) از طریق این سایت روزآمد و اطلاع رسانی می شد. اما در آوریل 2014 سایت «انجمن تولید و کنترل موجودی امریکا (APICS)» در آدرس http://www.apics.org که خود نیز از منابع معتبر در حوزه زنجیره تامین است، سایت SCC را در خود حل کرد و برای مدتی تصویر زیر روی سایت SCC بود. البته الآن این تصویر برداشته شده است و شما از آدرس سایت SCC مستقیم به APICS منتقل می شوید.

SCC is merged with APICS


این اقدام برای افرادی که مباحث زنجیره تامین را دنبال می کنند خبر خوبی است. چرا که به جای مراجعه جداگانه به هر کدام از این دو سایت، تنها به یک سایت را مطالعه می کنند. اما از لحاظ کارکردی باید دید که آیا ساز و کار SCC تغییر پیدا کرده است؟ و آیا بعد از این ترکیب، همچنان مدل SCOR به دقت و در بازه های زمانی منطقی روزآمد می شود؟


-----------------

SCC: Supply Chain Council

SCOR: Supply-Chain Operations Reference

APICS: American Production and Inventory Control Society


۱۹ اسفند ۹۳ ، ۱۱:۴۱ ۰ نظر
میثم ملکی
شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۴۵ ب.ظ سیدعلیرضا کاشی‌زاد
به تو می گوید: نه!

به تو می گوید: نه!

Classical TRIZ & Contradictions

سوال این‌جاست: کارکرد TRIZ کلاسیک چیست؟

پاسخ هم همین‌جاست: کشف و حل تضادها!

سوال این‌جاست: تضاد را حل می‌کنیم که چه بشود؟!‌

پاسخ هم همین‌جاست: برای دستیابی به خواسته‌ی مطلوب!

سوال این‌جاست: تضاد میان چه چیزی با چه چیزی؟!

پاسخ هم‌همین جاست: تضاد میان خواسته‌ی مطلوب و وضعیت موجود!

 

اجازه دهید تضادها را در ادبیات TRIZ کلاسیک بهتر بشناسیم:

تضاد اجرایی: مسأله این است که می‌دانی چه می‌خواهی اما نمی‌دانی چگونه باید آن‌چه را که می‌خواهی، بیابی! انگاری یک چیزی به تو می‌گوید: نه!

تضاد تکنیکی: مسأله این است که می‌د‌انی چه‌ می‌خواهی و می‌دانی چگونه آن‌چه را می‌خواهی باید بیابی، بنابراین از یک نقطه شروع می‌کنی به حل کردن مسأله اما هم‌زمان از نقطه‌ای دیگر خبر می‌رسد که وضع خراب است! انگاری یک چیزی به تو می‌گوید: نه!

تضاد فیزیکی: مسأله این است که می‌د‌انی چه‌ می‌خواهی و می‌دانی چگونه آن‌چه را می‌خواهی باید بیابی، بنابراین از یک نقطه شروع می‌کنی به حل کردن مسأله اما درست در همان نقطه شرایط بحرانی می‌شود، شبیه انفجار! انگاری یک چیزی به تو می‌گوید: نه!

 

TRIZ کلاسیک، نظام‌یافتگی نوآوری را در گروی کشف و حل تضادها می‌داند.  آلتشولر  ARIZ  را ـ که به عنوان الگوریتم حل مسأله‌های اختراعی شناخته می‌شود ـ برای حل مسأله‌هایی توسعه داد که صفت پیچیده برازنده‌ی این مسأله‌ها بود! نیکلای خومنکو، شاگرد آلتشولر می‌نویسد:  « ساختار توسعه‌ی این الگوریتم به این شکل بود که وقتی دانشجویان و کاربران TRIZ در حل یک مسأله‌ی فنی پیچیده ناتوان بودند، مسأله‌ی مورد نظر را برای آلتشولر ارسال می‌کردند تا او شخصا به تحلیل و بررسی مسأله بپردازد. آلتشولر با جمع‌آوری این مسأله‌ها و تحلیل هر یک، مطالعات خود را برای توسعه‌ی نسخه‌ی جدیدتر این الگوریتم ادامه می‌داد.» هسته‌ی اصلی  فرآیند کشف و حل مسأله‌ در الگوریتم حل مسأله‌های اختراعی، کشف و حل تضاد‌های فیزیکی بود.  تشخیص تضاد فیزیکی در مسایل فنی یکی از مهارت‌های کاربران حرفه‌ای TRIZ کلاسیک است. آن‌چه که در دهه‌ی 1980 توجه آلتشولر و همکارانش را جلب می‌کند: بکارگیری  TRIZ  توسط دانش‌جویان و اهالی آشنا با TRIZ در کشف و حل مسأله‌های غیر فنی بود. بنابراین نسل تازه‌ای از مطالعات تخصصی آلتشولر و همکارانش آغاز می‌شود.

حال پرسش این جاست: در کشف و حل مسأله‌‌هایی که غیر فنی محسوب می‌شوند (دامنه‌ی بسیار گسترده‌ای از مسأله‌ها) جایگاه کلیدواژه‌ی تضاد TRIZ کلاسیک چگونه است؟!  آیا برای حل این مسأله‌ها باز هم باید در جست‌وجوی تضاد‌های فیزیکی بود یا اساسا چارچوب تازه‌ای نیازمند است؟! فرامونش نکنیم که ویژگی منحصر به فرد TRIZ کلاسیک در کشف و حل تضاد‌ها حرکت در مسیر نوآوری بود! آیا باز هم حرکت در مسیر نوآوری در نسل تازه‌ی TRIZ دنبال می‌شود؟! آیا کلیدواژه‌های TRIZ در متون جدید تغییر می‌کنند؟! پرسش‌های بسیاری پیش‌روی ماست اما شاید پرسش اصلی برای جغرافیایی مثل کشور ما این باشد که مدیران حوزه‌های گوناگون صنعت و خدمات چه زمانی اهمیت TRIZ کلاسیک را خواهند دانست؟! 


پ.ن:

این یادداشت، پیش از این در شماره نخست فصلنامه نوآوری نظام یافته منتشر شده است. اطلاعات بیشتر درباره ی این فصلنامه را از موسسه مطالعات نوآوری  و فناوری ایران بخواهید. 

درباره تضادها می توانید به این یادداشت هم نگاهی بیندازید.

۱۶ اسفند ۹۳ ، ۱۸:۴۵ ۰ نظر
سیدعلیرضا کاشی‌زاد
شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۳۳ ق.ظ هادی آقازاده
هجده: لرزش مکانیکی ( Mechanical Vibration)

هجده: لرزش مکانیکی ( Mechanical Vibration)

Principles for Innovative Problem Solving, Principle 18

هادی آقازاده


Use Mechanical Vibration 

قبل از ادامه بحث اجازه دهید یک تکنیک ساده اما اثر گذار را برایتان معرفی کنم

در کتاب 40 اصل شاه کلید های TRIZ برای نوآوری،  نویسنده کتاب پیشنهاد جالبی را مطرح می کند. آقای لف شولیاک به جای استفاده مرسوم از 40 اصل و ماتریس تضاد پیشنهاد می دهند بعد از تعریف مسئله و تضاد، از اصل 1 شروع کرده و برای هر اصل 3 دقیقه زمان بگذاریم و سعی کنیم مسئله خودمان را با اصل مورد نظر تطبیق بدهیم. با این کار بعد از حدود دو ساعت شما می توانید چندین ده ایده متناسب با مسئله تان از اصول اقتباس کنید. به امتحانش می ارزد.

اساس کار بسیاری از آلات موسیقی بر همین نوسان و ارتعاش می باشد

تلفن همراه من و شما قابلیت دیگری برای اطلاع دادن تماس ها و پیامک ها دارد و آن حالت ویبره است

از وسایل بهداشت فردی مثل مسواک گرفته تا وسایل آشپزخانه مثل هم زن

تسمه نقاله های ارتعاشی که در صنعت مواد غذایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند

استفاده از اثر پیزو الکتریک در وسایلی در وسایلی مثل میکروفن که ارتعاشات صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند همچنین از این اثر در جنگ جهانی دوم برای اکتشاف زیر دریایی ها استفاده شده است

جوشکاری فرا صوت راهی برای جوش دادن پلاستیک ها و بعضی از فلزات می باشد

سوت سگ یا سوت بی صدا، سوتی است که صدای انسان را به امواج فرا صوت تبدیل می کند که انسان ها قادر به شنیدن آن نیستند ولی حیوانات چرا.

  • از نوسان استفاده کنید
  • اگر جسم در حال نوسان است، فرکانس آن را تا حد فرکانس صوت افزایش دهید
  • فرکانس تشدید را به کار ببرید
  • لرزش های مکانیکی را با ارتعاش های پیزو جایگزین کنید
  • ارتعاش های فرا صوت و میدان الکترومغناطیسی را همراه با هم به کار ببرید

چکش های تخریبی که به وفور در تخریب آسفالت نازنین خیابان ها استفاده می شود و نیز دریل های چکشی که علاوه بر چرخش مته به آن ضربه نیز وارد می کند و موجب تخریب سریعتر می شود از دیگر مثال های موجود می باشد. جالب اینجاست که همین ابزار صنعتی یکی از وسایل ضروری صخره نوردان نیز هست.

منبع عکس

۱۶ اسفند ۹۳ ، ۱۱:۳۳ ۰ نظر
هادی آقازاده