4 Things Remarkable Startups Have In Common
Translated by Behzad Mozzami
ترجمه: بهزاد معظمی

متن اصلی:  Four Things Remarkable Startups Have In Common  نویسنده: THOMAS OPPONG

چرا بعضی از کسب وکارها موفق می شوند و بقیه نه؟ یک نکته وجود دارد: این حقیقت به این موضوع که یک ایده خوب است یا بد ربطی ندارد. دراصل، کارآفرینان موفق با مفاهیم فوق العاده پیش می روند و بقیه مفاهیم را وقتی که به آنها نیاز دارند به کار می گیرند. چند اصل امتحان شده و درست دیگر نیز وجود دارد که می تواند منجر به موفقیت شرکت جدید شما شود.

در بین سایر اصول، چهار اصل هستند که کسب وکارهای نوپای برجسته در آنها مشترک هستند:

  1. بنیان گذاران مشتاق ایده شان هستند. 
  2. آن ها سعی نمی کنند یکدفعه کار زیادی انجام دهند. 
  3. آن ها برای مشتریان خود ارزش قائلند و از آنها مراقبت ویژه ای به عمل می آورند.
  4. کارآفرینان، اهمیت فرهنگ را از یاد نمی برند.

4 Things Remarkable Startups Have In Common

بنیان گذاران مشتاق ایده شان هستند.
کسب وکاری را بدون شور و اشتیاق شروع نکنید. اگر شما واقعا به ایده تان علاقه ندارید، نمی توانید آن را ادامه دهید و به پایان برسانید. بنیان گذاران موفق ترین کسب وکارها از همان ابتدا شروع به یافتن راه حل هایی برای مساله ای که به آن اهمیت می دهند کرده و روی آن تمرکز کرده اند.
به گفته استیو جابز: «شما باید با یک ایده یا مشکل بسوزید، در غیر این صورت غیرمنصفانه است که بخواهید به نتیجه برسید. اگر شما از ابتدا به قدر کافی مشتاق نباشید، نمی توانید آن را ادامه دهید.»
بنیان گذارانی که اشتیاق زیادی دارند، تمایل دارند که به دیگران برای رسیدن به موفقیت بزرگ تر الهام بدهند و به دنبال آن خصلت ها در استخدام های جدید می گردند. به گفته کوین و جک فریبرگ، از معروف ترین نویسندگان و استراتژیست ها، اشتیاق، خلاقیت و نوآوری را برمی انگیزد و باعث می شود کارمندان بخواهند در شغلشان باقی بمانند و تاثیرگذار باشند، حتی زمانی که در بهترین شرایط خود نیستند.
    
آن ها سعی نمی کنند یک دفعه کار زیادی انجام دهند.
تمرکز لیزری برای موفقیت در هر کسب وکار جدیدی بسیار اساسی است. اما آن چیزی که کسب وکار شما به خاطر آن شناخته می شود، چیست؟ کسب وکار شما باید روی چیزی که شما را متمایز می کند متمرکز باشد. تمام استارت آپ های موفق و معروفی که شما امروز می شناسید آن کاری را انجام می دهند که آنها را متمایز می کند.
به عنوان مثال، Snapchat (نرم افزاری برای ارسال و به اشتراک گذاری عکس) می داند که یک عکس به اندازه هزاران کلمه می ارزد و به کاربران اجازه داده عکس ها و ویدئوهایی که طی چند لحظه ارسال می شوند، بفرستند.
Dropbox (سرویسی برای ذخیره سازی فایل ها در رایانه و وب) می خواهد برای آپلود و اشتراک فایل ها در جهان مناسب ترین راه حل باشد. بیشتر کسب وکارهای بزرگ نوآور حرکت خود را با ارائه خدمات یا محصولات ساده شروع می کنند، اما به محض اینکه رشد می کنند مصرف کننده ها و مشتریان درخواست های بیشتری دارند، بنابراین شرکت نیاز دارد تا پیشرفت کند و حتی راه حل ها را بهتر کند.
به گفته پاول گراهام، از موسسان Y Combinator (شرکتی که برای فعالیت های سایر شرکت ها منابع، سرمایه، ایده و... ارائه می کند): «مهم ترین چیز برای کسب وکارها تمرکز کردن است، چون خیلی کارها است که شما می توانید انجام دهید، اما یکی از آنها مهم ترین است و شما باید آن را انجام دهید و نه هیچ یک از بقیه را.»
    
آن ها برای مشتریان خود ارزش قائلند و از آنها مراقبت ویژه ای به عمل می آورند.
آیا کسب وکار شما می داند چطور خدمات مشتری ویژه ای را طراحی کند و ارائه دهد؟ کسب وکارهای موفق همیشه به دنبال راضی کردن مشتریانشان هستند. کارمندانتان باید به اهمیت تقویت کردن خدمات مشتری فوق العاده واقف باشند. محصولاتتان را با در نظر داشتن مشتری در ذهنتان طراحی کنید. کسب وکارهای برجسته به نیازها و انتظارات در حال تغییر مشتریان گوش می کنند و به آنها پاسخ می دهند.
تلاش کنید باعث شوید مشتریان شما احساس کنند که عضویت نزد شما یکی از بهترین تصمیماتی بوده که آنها تاکنون گرفته اند و شما احتمالاکسب وکار آنها را برای مدت زمان طولانی خواهید داشت. هنگامی که محصول شما تغییر می کند، در کنار ارائه سرویس مناسب، بهترین فرصت برای ارتباط نزدیک با مشتری فراهم می شود که از این طریق نظر و بازخورد آنها را نسبت به محصول خود به دست آورید.
مشتریان شما افرادی هستند که از شما حمایت می کنند، به شما اعتماد می کنند و مهم تر از همه برای سرویس یا محصولی که شما ارائه می دهید روی شما حساب باز می کنند. آنها می توانستند رقبای شما را انتخاب کنند، ولی شما را انتخاب کردند. آنها را قسمتی از فرآیند توسعه تکاملی خود کنید. کسب وکارهایی که با مشتریانشان رشد می کنند نهایتا برنده می شوند.
    
کارآفرینان، اهمیت فرهنگ را از یاد نمی برند.
کسب وکارهای موفق بهترین فرهنگ های سازمانی را که کارمندان را تشویق می کند و به آنها انگیزه می دهد، ایجاد و آنها را حفظ می کنند. ساختار تیم تولید و اجرای یک محصول یا خدمت یکی از مهم ترین عوامل برای یک کسب وکار موفق است. اولین افرادی که شما برای کسب وکار خود استخدام می کنید، برای موفقیت کسب وکارتان اساسی هستند. در استخدام بهترین افرادتان توجه به تناسب فرهنگی به اندازه توجه به مهارت مهم است. افراد با مهارت ها و شخصیت های مناسب، احتمال بیشتری دارد که در رسیدن تیم کوچک شما به قله های بلندتر موثر باشند تا استخدام های شایسته. فرهنگ برای ساخته شدن نیازمند زمان و تلاش است، اما مادام که شما آن را از نظر دور نکنید، در مسیر حرکت برای ساخت یک شرکت بزرگ هستید.

این مطلب در شماره 3268 روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است