شرلوک هولمز را می شناسید؟ شخصیتی خیالی، نوشته نویسنده شهیر اسکاتلندی، سِر آرتور کانن دویل.
این کارآگاه خصوصی متولد روز ششم ژانویه ۱۸۵۴ در روستایی به نام مایکرافت ایالت یورکشایر است. دانشگاه آکسفورد درس خوانده و در 20 سالگی اولین معمای جنایی خود را حل می کند. شرلوک هولمز، در داستان "اتود در قرمز لاکی" با دکتر جان واتسن آشنا میشود و هر دو باهم، خانهای به شماره پلاک "۲۲۱ B خیابان بیکر"، از خانم هادسن اجاره می کنند.
احتمالاً آشنایی ما با این شخصیت بیشتر مرهون پخش سریال "ماجراهای شرلوک هولمز" با بازی بازیگر فقید انگلیسی "جرمی برت" و دوبله استادانه بهرام زند در دهه 70 بوده باشد و شبهایی که در حدود ساعت 9 شبکه دو این سریال زیبا و به یاد ماندنی را پخش می کرد.
در سالهای اخیر سریالی تازه از شبکه ای انگلیسی بر مبنای اثر سِر آرتور کانن دویل ساخته شده، اقتباسی بسیار زیبا و هنرمندانه که در آن شرلوک هولمز به زمان حال آمده است و در این دوران یعنی قرن 21 راز معما های جنایی را کشف می کند. زمانی که اینترنت، تلفن همراه، رایانه، وسایل ارتباطی گسترده و ... از ویژگی های آن است و طبیعتاً جنایت ها هم دستخوش تغییرات زیادی شده. حال توجه کنید که چگونه می شود شخصیت محبوب ما با آن کلاه دو طرفه و پیپ بلند از سال 1890 به سال 2010 آورده شود؟ با چه روشی کارآگاه و همکارش حتی صاحب خانه شان قرار است در لندن هزاره جدید با تبهکاری ها بجنگند؟
این هنر نویسندگان این سریال بوده، که از قضا خیلی هم خوب از پس این کار برآمده اند و سریال SHERLOCK به یکی از پربیننده ترین سریال های سالهای اخیر تبدیل شده است که جایزه های فراوانی را نیز نصیب سازندگان اش کرده. تلویزیون هم بارها دوفصل از این سریال را پخش کرده که آخرین بارش دو هفته پیش از شبکه نمایش بود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
سبکی در دنیای طراحی وجود دارد که نمونه ای از همین هنر اقتباس است، رترو دیزاین1.
طراحان رترو دیزاین که به نوعی سعی در یادآوری دوران خوشایند گذشته دارند با اقتباس از محصولی قدیمی مدل جدید آن را طراحی می کنند و نوستالژی ما را نسبت به گذشتۀ خوب آن محصول بر می انگیزانند. شبیه همان کاری که نویسندگان سریال شرلوک انجام داده اند.
مثال معروف این سبک طراحی، مدل فولکس واگن بیتل جدید2 است که بر مبنای فولکس بیتل قدیمی (مشهور به قورباغه ای) اثر فردیناند پورشه طراح بزرگ اتریشی طراحی شده. خودرویی که به جرأت می توان گفت یک شاهکار طراحی است و تقربیاً هر کسی که آن را می بیند به یاد نمونه قدیمی و مشهور آن می افتد، خودرویی که نام و نشان محبوب ترین خودرو تاریخ صنعت جهان با رکورد تیراژ ۲۱٫۵۲۹٫۴۶۴ را یدک می کشد. خودرویی که به یکی از سمبل های طراحی تبدیل شده است.
یکی از مدل های فکری TRIZ، تفکر چند پنجره ای یا چند پرده ای است که کمک فراوانی به طراحان سبک رترو دیزاین می کند که بتوانند حس و حال محصول مرجع را در محصول جدید ایجاد کنند. گرایش رترو دیزاین در محصولات آشپزخانه ای، البسه، خودرو، مبلمان و ... به صورت گسترده مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. محصولاتی با شکل و شمایل جدید که در عین حال روح گذشته را به همراه خود دارند.
شما چه محصولاتی با سبک رترو دیزاین دیده اید؟
شرح خوب و زیبایی برای تفکر چند پرده ای ارایه داده اید . منتظر ارایه های جدید شما خواهم ماند .