Your New Business 

در چه کسب و کاری فعالیت خواهید کرد؟

برای جست و جوی پاسخ به این پرسش باید حواسمان به سوالات دیگری هم باشد. بگذارید قدم به قدم جلو برویم

صبح یک روز بهاری، تابستانی، پاییزی یا زمستانی تصمیم می­ گیرید که استعفا دهید. از کارمندی خسته شده ­اید و دیگر علاقه ­ای به روزمرگی ندارید. می ­خواهید تجربه ­ی تازه­ ای را آغاز کنید. دیشب تا صبح بیدار بود­ه ­اید و خواب دیده­ اید. خواب آغاز یک کسب و کار تازه. خواب مدیریت. خواب موفقیت و خواب پارو کردن پولها

زود قضاوت نکنید! نمی خواهم بگویم خواب هایتان مثل سراب بوده است! اتفاقا بر عکس؛ من هم با شما هستم. فکر درستی کرده­ ید! اما نمی دانم آیا درست هم فکر کرده اید یا نه؟! منظور من از درست فکر کردن، توجه به چند عامل اساسی است

به عنوان مثال آیا در فکر کردن خود گذشته را هم مرور کردید؟ تجربه های شما چه بوده است؟ تجربه های تلخ و شیرینی زندگی کاری، آموخته های بسیاری برای ما دارد. یک بار هم که شده مرور کنید. سخت نیست! مثلا

  • چند سال دارید؟
  • مهارت­ های شما چیست؟
  • زمینه ­های کاری که در آن مشغول بوده­اید، چه ویژگی هایی داشته ­اند­؟
  • آیا مرتبا شغل خود را تغییر داده­اید؟ از چه شغلی به چه شغلی رفته ­اید؟
  • با چه مساله­ هایی رو به­ رو شده­ اید؟
  • مسایل خود را چگونه حل کرده­ اید؟

خلاصه این که چه مسیری را طی کرده ­اید و الان در چه نقطه­ ای ایستاده ­اید؟ نمی­خواهم با فکر کردن به سوالاتی شبیه­ این­ ها در خاطرات خوب و بد گذشته حرفه­ ای خود غرق شوید. فقط یک مرور سریع و توجه کردن به درس­ هایی که در کار یاد گرفته­ ایم

یکی دیگر از عوامل درست فکر کردن این است که از خود بپرسیم

  • مقصد من کجاست؟
  • به چه چیزهایی می­ خواهم برسم؟
  • در جست و جوی چه چیزهایی هستم؟
  • آرمانی که به من انگیزه و شوق تلاش روزانه می­دهد، چیست؟

می خواهم به شما یادآوری کنم که داشتن چشم انداز فردی بسیار موثر است

تا این جایش که راحت بود. از این جا به بعد داستان هم ساده است. گفتیم که باید گذشته را ببینید و آینده را. و توجه کردن به لحظه­ ی اکنون ... یعنی به موجودی­ های خود. این موجودی­ ها یا منابع شما صرفا از جنس پول نیستند. دانش و مهارتی که دارید. اعتمادی که دیگران به شما دارند و موضوعاتی که شاید خیلی ملموس نباشند، جزو منابع شما هستند. دارایی هایی ­های فکری و غیر فکری همه در این دسته می­ گنجند. از کاغدهای کوچک یادداشت و ایده هایی که زمان مدرسه داشته اید تا فلان زمین، مغازه یا اتومبیلی که یک گوشه­ ای افتاده است و خاک می­ خورد. بگذریم. همه ­­ی این­ ها را گفتیم تا به یک سوال اساسی فکر کنید: در چه کسب و کاری فعالیت خواهید کرد؟