Report from TFC2014: From the Back to the Front Desk

TFC2014 hold in Switzerland this year. TFC (TRIZ Future Conference) is the main event and output of ETRIA (Euraopean TRIZ Association). In the first report from this event, one of of ETRIA decisions about public access to the papers and proceedings of TFC announced. Also atmosphere of Switzerland in the field of Innovation is overviewed bfriefly.

لوگوی کنفرانس TFC2014

این بار EPFL میزبان برگزاری کنفرانس TFC است. TRIZ Future Conference مهم‌ترین نمود و خروجی فعالیت‌های ETRIA یا انجمن تریز اروپا است. 

شرکت‌کنندگان در کنفرانس TFC2014 روزهای چهارشنبه تا جمعه 29 تا 31 نوامبر 2014 (آبان 1393) به شهرهای لوزان و ژنو در کشور سوئیس آمدند تا آخرین یافته‌های علمی و تجربه‌های به‌کارگیری TRIZ را با یکدیگر به اشتراک گذارند.

سوئیس نمونه‌ای جالب برای علاقه‌مندان به نوآوری است. اغلب صنایع شناخته شده این کشور، جزو بهترین‌های دنیا هستند. در گزارش‌های سالانه قابل استنادی مانند Global Innovation Index در ردیف شاخص‌های مختلف نوآوری، سوئیس جایگاه اول تا سوم را دارد. در ارزیابی کلی رتبه‌بندی نیز کشور اول است.

پنیرهای خوش‌خوراک، شکلات‌های زبان‌زد، بانکداری پر رونق، چاقوها و چندکاره‌های خوش‌تراش سوئیسی در کنار تولید 99 درصد کاغذ اسکناس و اسناد بهادار دنیا، بخشی از نام‌آوری‌های این کشور در اقتصاد دنیا است.

در جابه‌جایی‌های بین ژنو و لوزان یا در مناطق روستایی اطراف لوزان، همکار فرانسوی ما اشاره می‌کرد که اگر خوب نگاه کنی کمتر خودروی فرانسوی مانند پژو یا رنو را در سوئیس می‌بینی. این‌ها در خودروسواری هم سخت‌گیر هستند و بهترین‌ها را می‌خواهند. به همین خاطر، اولویت‌شان در خرید خودرو، سواری‌های آلمانی، ژاپنی و بعد کره‌ای است.

یکی از تصمیم‌های مهم اعلام شده در مجمع عمومی امسال انجمن تریز اروپا، از پستو به پیشخوان آوردن مقاله‌های همه سال‌های برگزاری این کنفرانس از 2001 تا به امروز است. یعنی اجازه دسترسی به همگان برای دیدن و خواندن و برداشتن مقاله‌های پذیرفته شده در کنفرانس. این مقاله‌های معمولا به دو بخش Academic و Industry تقسیم می‌شوند. مقاله‌های آکادمیک سخت‌گیرانه داوری می‌شوند و طبق توافق‌های انجمن با مراجع اعتباردهی به مقاله‌ها در بانک‌های اطلاعاتی مقاله‌های ISI دنیا نیز قرار می‌گیرند. مقاله‌های بخش صنعت، شرایط پذیرش ساده‌تری دارند و الزاما اعتبار علمی و مرجع شدن نمی‌یابند. این مقاله‌ها، بیشتر با رویکرد ترویج و نشر تجربه‌ها یا دیدگاه‌های کاربردی مدیران و کارشناسان بنگاه‌ها و از منظر انتقال و ثبت تجربه متولد و بازنشر می‌شوند.

با این اوصاف در اولین قدم، مقاله‌های کنفرانس سال 2014 از ساعت برگزاری افتتاحیه آن با پشتیبانی دکتر توم وانکر ـ رییس اسبق انجمن که عضو هیات‌ علمی دانشگاه تواِنته هلند است ـ اینجا در دسترس قرار گرفت. این لینک از پستو آورده شده است! لینک اصلی این‌طور تعریف شد اما برای بازنگری صاحبان مقاله‌ها و رعایت حقوق مالکیت فکری، از چند روز پس از کنفرانس به طور موقت از دسترس خارج شد.