Do not guard your ideas

by Masoud Nazari


به نظر شما یک فرد خلاق چطور می­تونه به استعداد خودش پی ببره؟

اگه تولید راه ­حل نکنه و بازخورد ایده ­هاش رو از دیگران نگیره، چی میشه؟

من فکر می­ کنم افراد هنرمند وقتی هنرشون رو به نمایش می گذارن، توانایی و قدرت خلق اثرشون بیشتر میشه!

خیلی­ ها رو دیدم که فکر می­ کنند که ایده ­های خوبی در سر دارند و برای جلوگیری از افشاء اونها، مدت­ هاست که مخفی نگهش داشتن، در صورتی که به تجربه شخصی دریافته­ ام که وقتی ایده­ های این افراد رو می ­شنوید، می­ بینید چیزی جز یک توهم نیست و دلیل عمده این توهم چیزی نیست جز اینکه این ایده خام که از دریافت بازخورد و نکات اصلاحی دیگران محروم مونده!

اولین و مهم­ترین فایده ­ای که در بازگو کردن ایده برای دیگران وجود داره اینه که با دقت در عکس­ العمل اونها از کیفیت ایده خود باخبر می­شیم و معمولا افراد در پاسخ به این حسن اعتماد، نظرها و تجربه خودشون رو در اختیارتون می­ گذارن!

  • به نظر من قدرت خلاقیت چیزی نیست که انتها داشته باشد پس نگران نباشید که ایده ­های ارزشمندمون تمام بشه و دیگه ایده جدیدی به ذهنمون نرسه!
  • ایده­ پراکنی، قدرت خلاقیت رو بالا می­ بره و باعث میشه ایده­ های بهتری تولید کنیم.
  • تا وقتی از ایده خود صحبت نکنیم، نه تنها از تشویق دیگران بهره ­مند نمی­ شیم بلکه کسی هم برای همراهی در اجرای ایده ما، با ما همراه نخواهدشد!
  • تجربه ثابت کرده که اغلب افراد فقط به دنبال ایده ­های خودشون میرن و افراد خیلی اندکی هستند که با شنیدن یک ایده راهشون رو کج می کنند تا ایده شما رو پیاده کنند!
  • با فرض وجود یک ایده واقعا ارزشمند میشه گفت دو حالت وجود داره :
  1. خود صاحب ایده قصد داره اون رو پیاده­ سازی کنه که خوب در این صورت حتما نیاز هست که پیش از سرمایه ­گذاری مادی و معنوی از بازخورد دیگران درباره طرح خودش باخبر بشه
  2. احتمال داره که این ایده یا راه­ حل، مسئله شرکت یا سازمان یا گروهی از مردم رو حل می­کنه و ما فکر می­ کنیم اونها برای شنیدن و بهره­ برداری از ایده ما باید اول هزینه اش رو بپردازند یا به عبارت دیگر باید اول ایده رو بخرند! که مسئله از همین­جا شروع میشه! اگر فرض کنیم ما به واسطه دانش یا مهارت و تخصصمون، راه ­حلی رو می­ شناسیم که مورد نیاز فرد صاحب مسئله است، مثلا فرض کنیم ما راه­ حلی طراحی کردیم یا سراغ داریم برای کاهش ترافیک شهر تهران.خب اگر این ایده یا راه­ حل فقط در حد یک نظریه تئوری باشد پس نمیشه اونقدر اون رو مخفی نگه داشت تا پس از عقد قرارداداون رو فاش کرد، و اصولا تا صاحب مسئله از صحت ایده مطمئن نباشد غیرممکنه پولی خرج بکنه و در حالت دیگر ایده یا راه­ حل ما تکنیک یا فرمول خاصی است که تکنیک اجرایی اون فقط در انحصار ماست. در این صورت هم لازمه تا کارفرما از تسلط و تخصص ما در اجرای اون راه­ حل و اشراف به مسئله مطمئن بشه که با مخفی نگه داشتن ایده، این هدف هم حاصل نخواهد شد!

سوال مهم: پس کی میشه یک ایده رو فروخت؟

پیشنهاد: یک ایده زمانی ارزشمند میشه که اجرا بشه، حتی اگر در حد نمونه اولیه یا یک ماکت باشه،

پیاده ­سازی ایده، اون رو از حالت بالقوه به بالفعل درمیاره و ناگهان ارزش اون رو برای صاحب مسئله چند برابر می­کنه!

پس بهتره بدون نگرانی با بیان ایده ­هامون به خصوص در محفل­ های تخصصی، علاوه بر دریافت بازخورد مفید ، پتانسیل جلب همکاری افراد علاقه ­مند رو که می­تونن مکمل ما تو پیاده ­سازی یا پیدا کردن مشتری باشند رو هم برای خودمون ایجاد کنیم.