محمود کریمی

این یادداشت در خبرآنلاین منتشر شده است

بارها وقتی که رادیو را گوش کرده‌ام یا درباره تصمیمی از مجلس و دولت و مدیران شنیده‌ام، به این فکر افتاده‌ام که «چند؟».

دریافتی واقعی حقوق و مزایا و حق ماموریت و جلسه و دیگر تومان‌ها و دلارهایی که هر وکیلی از مردم در مجلس یا هر مدیری در دستگاهی دولتی می‌گیرد را نمی‌دانم. اما وقتی از موضوعی حاشیه‌ای در صحن مجلس، ماجرایی جناحی و صرفا سیاسی و غیرکارشناسی تصمیمی دارای اشکال، مصوبه‌ای که بعدا باطل می‌شود، جلسه‌ای که ناتمام و بی‌نتیجه می‌ماند و سفری که بی‌دستاورد مفید انجام می‌شود مطلع می‌شوم این پرسش را همیشه در ذهن دارم که «چند؟»

«چند» را این طور دنبال می‌کنم که مجموع پرداخت‌های مستقیم و غیرمستقیم حضور هر یک از آقایان و خانم‌ها در چنین نشست‌ها یا رخدادهایی، چطور خرج و برج برداشته است؟ هر جلسه علنی یا غیرعلنی در مجلس، چند تومان تمام می‌شود؟ یک نشست هیات‌ دولت یا شورای مدیران یک وزارت‌خانه چقدر قیمت دارد و در آن راجع به چند تومان تصمیم‌گیری می‌شود؟ حاضران و تصمیم‌گیرندگان در این جلسه‌ها، در برابر خروجی نشست‌های‌شان چند تومان مسؤولیت و پاسخ‌گویی دارند؟

شاید حالا بشود درباره دولت‌های پیشین، سفرهای استانی، تشکیل کارگروه‌ها، حذف شوراهای عالی، حذف‌ها، ایجادها، ادغام‌ها، مذاکرات مهم مجلس درباره بودجه، رای اعتماد به کابینه و ... به این «چند» بیشتر فکر کرد.

یک‌بار که حین رانندگی رادیو روشن است روی موج مذاکرات مجلس بروید یا خبرهای تلویزیون درباره آن روز مجلس یا دولت را بشنوید و ببینید و سعی کنید این «چند؟» را محاسبه کنید. فکر می‌کنید این عدد به ازای هر ساعت، چند تومان باشد؟ چه عددهایی را در هم ضرب می‌کنید و چه‌ها را با هم جمع می‌کنید تا به این «چند» برسید؟