توریست، پیشران کلیدی توسعه بخش مهمی از خدمات کشورها است. این یادداشت نگاهی دارد به تاثیر حضور توریست در کشور ما ایران.

کل فعالیت‌های اقتصادی هر جامعه به دو دسته تقسیم می‌شود: تولید و مصرف. عاملین و کارگزاران اقتصادی نیز به دسته بنگاه‌ها، خانوارها، بخش مالی، دولت و بخش خارجی دسته‌بندی شده‌اند. در محاسبه تولید ناخالص داخلی و اجزای تشکیل‌دهنده آن گروه‌های چهارگانه کشاورزی، نفت، خدمات و صنایع و معادن، آورندگان اصلی درآمد ملی فرض می‌شوند. گروه خدمات زیربخش‌های بازرگانی، رستوران و هتلداری، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، خدمات مؤسسه‌های پولی و مالی، خدمات مستغلات، حرفه‌ای و تخصصی، خدمات عمومی و خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی را در برمی‌گیرد.

این بخش، یعنی خدمات در کشور ما رو به رشد است. کسب‌ و کارهای نوپای زیادی متولد شده یا در حال شکل‌گیری هستند. سرمایه‌بری کمتر بخش خدمات نسبت به صنعت و معدن و نفت، ملموس بودن آن و بکر بودن بسیاری از حوزه‌ها، در بازار کشور ما اشتهابرانگیز است.

اگر بخواهیم خدمات در کشورمان رونق یابد، باید توریسم را در اولویت‌های دستور کارمان بگذاریم. توریست، خواهان و پیش‌ران ایجاد و ارایه خدمت در هر کشوری است. کسب و کارها و دانش عمومی و شناخت فرهنگ و زبان‌زد شدن کشور به خوشنامی، از مسیر توریست است؛ توریست علمی، توریست ورزشی، توریست فرهنگی، توریست مذهبی، توریست پزشکی. همه مشتریان سیستم خدماتی کشور ما هستند. سیستمی که اعضای آن ارایه‌دهندگان این خدمات، در تمام زنجیره انتظارات توریست پرتوقع و دنیا دیده است. با خود پول می‌آورد که بهترین را تجربه کند.

توریست، از تحریک تا تصمیم آمدن به ایران و تا بازگشت به خانه‌اش، خدمت می‌خواهد. معرفی ایران، اطلاع‌رسانی و تبلیغات داشته‌های ما، فرایند مجوز ورود و ویزا، تهیه بلیت و تعیین مسیر سفر، رزرو محل اقامت، برنامه گشت و گذار داخلی، ارزآوری و پرداخت‌های مالی، رفت و آمدهای داخلی، خورد و خوراک، خرید هدیه،‌ گشت و گذار و همه خدمات دیگر را راحت، بی‌دردسر و در کسری از ثانیه انتظار دارد. علاوه بر برقراری زیرساخت‌ها، وجود خدمات مختلف و قابل مقایسه برای او مهم است. استانداردها را بالا می‌برد. دانش و کیفیت ما را افزایش می‌دهد. خاطره‌های خود را می‌برد و برای‌مان بازاریابی می‌کند.

همین حالا، تفاوت شوق توریست برای سفر به اصفهان، یزد، شیراز، کاشان، کرمان، تهران و دیگر شهرها را با هم مقایسه کنیم. از بازار و کالا و خدمات گرفته تا دانش و سواد و برخورد مردم. تاثیر توریست داخلی بر استان‌های مازندران و گیلان را هم ببینیم. اثر توریست بر بازار ترکیه را هم مدنظر داشته باشیم.

هفت سال پیش، یکی از زیرمجموعه‌های وزارت بازرگانی وقت، تصمیم داشت برای معرفی فرش ایرانی در بازارهای خارجی، به شبکه یورو نیوز چند آگهی بازرگانی سفارش دهد. نمایندگان این شبکه اصرار داشتند که اول باید آگهی‌ها تایید شود و کیفیت استاندارد پخش در شبکه‌شان را داشته باشد و حاضر نبودند هر ویدئویی که می‌گیرند را با هر قاب‌بندی و محتوای تصویری پخش کنند. با وجود این که کارفرما آن سازمان ایرانی بود و آن‌ها باید مشتاق جذب درآمد و گرفتن سفارش آگهی رفتار می‌کردند.

این یادداشت روز  شنبه 4 مرداد 1393 در خبرآنلاین منتشر شده است.